tisdag 13 augusti 2019

Immunicum - Lottsedel med potentiellt stor uppsida




Aktie: Immunicum
Ticker: IMMU
Notering: Stockholmsbörsen
Market Cap: 1,4 miljarder SEK
Kurs: 15 SEK



För att komma till mina tankar om bolaget klicka på ikonen nedan:
W3Schools

Författaren till analysen äger i skrivande stund en nyinköpt liten chanspost i bolaget motsvarande en dryg procent av portföljens totala värde. Analysen ska ses som inspiration till att göra egna analyser och är inte investeringsråd. Författaren frånskriver sig således allt ansvar gällande placeringsbeslut.




15 kommentarer:

  1. vilken mTOR hämmare menar du gavs i fasI/II studien?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Observant och det var faktiskt fel av mig, tänkte först att det var några som fått everolimus (mTOR-hämmare) men ser nu i mina gamla anteckningar (från 2015/2016) att det är axitinib som getts. Alltså ytterligare en TKI-hämmare. Nu är det korrigerat i analysen, tack.

      Radera
  2. Ytterligare en kommentar. ICI (checkpoint hämmare) gavs månad 55 för en pat, vilket var långt efter mOS uppnåtts. Så hur menar du att det skulle ha påverkat resultatet i fas I/II studien?

    TKI hämmarna (Sunitinib och Pazopanib) gavs med syfte att undersöka kombinations effekt. Sunitinib och Pazopanib är likvärdiga avseende mOS, Sunitinib är till och med lite bättre. mOS för Sunitinib och Pazopanib ligger långt under det man kan notera för mOS i kombination med Ilixadencel

    Mina frågor kommer ur avsnittet "konklusion", särskilt den delen som talar mot lyckat utfall. Där radar du upp TKI, mTOR och ICI som ett problem. Härvidlag tycker jag inte att din beskrivning stämmer. Men du får gärna förtydliga dig och rätta mig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. "Ytterligare en kommentar. ICI (checkpoint hämmare) gavs månad 55 för en pat, vilket var långt efter mOS uppnåtts. Så hur menar du att det skulle ha påverkat resultatet i fas I/II studien?"

      - Jag vet inte hur många patienter som fått checkpointhämmare, vet bara att det getts.


      "TKI hämmarna (Sunitinib och Pazopanib) gavs med syfte att undersöka kombinations effekt. Sunitinib och Pazopanib är likvärdiga avseende mOS, Sunitinib är till och med lite bättre. mOS för Sunitinib och Pazopanib ligger långt under det man kan notera för mOS i kombination med Ilixadencel

      Mina frågor kommer ur avsnittet "konklusion", särskilt den delen som talar mot lyckat utfall. Där radar du upp TKI, mTOR och ICI som ett problem. Härvidlag tycker jag inte att din beskrivning stämmer. Men du får gärna förtydliga dig och rätta mig."

      -Det stämmer att Sunitinib har något bättre effekt än Pazopanib, men även något mer biverkningar. Jag gissar att de patienter som fick TKI-hämmare och som hade något bättre prognos fick Pazapanib istället för Sunitinib för att få ökad QOL. Men för att svara på din fråga: Om man t.ex. kikar på denna stor studie med Sunitinib ( http://www.nature.com/bjc/journal/v113/n1/full/bjc2015196a.html ) så ser man att flera patienter (ca 2 %) har en överlevnad som är i linje (eller bättre) än de patienter som presterade bäst i Immunicums fas I/II studie. Jag ser alltså inte de övriga behandlingarna som ett problem men det jag menar är att man inte kan dra slutsatsen att den fantastiska överlevnaden som vi såg i fas I/II kan härledas till ilixadencel. Lägg därtill att vi talar om en liten fas I/II studie som såklart varken är placebokontrollerad eller randomiserad plus att patienterna fått ytterligare behandlingar med checkpointhämmare och Axitinib. Det blir helt enkelt svårt att veta hur mycket av överlevnaden som verkligen kan tillskrivas ilixadencel.

      Radera
  3. förövrigt en trevlig analys!

    SvaraRadera
  4. Idag fick jag svar av Immunicum angående Axitinib. Det användes inte i fas I/II studien. Det är enbart Sunitinib och Pazopanib en ICI. ICI kom in månad 55, och påverkar inte mOS i studien.


    Hej XXXX,
    Tack för ditt mail.
    I studien fick patienterna som sagt antingen Sunitinib eller Pazopanib. Axitinib användes inte i studien.
    Med vänlig hälsning
    Michaela Gertz

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gertz har med största säkerhet inte helt koll på hur det ser ut bland patienterna i studien. Hon är trots allt CFO och fanns dessutom inte i bolaget när studien genomfördes. Troligtvis gör hon samma fel som många investerare och bara tittar på staplarna där tillägg med Sunitinib och Pazopanib behandling visas. Precis det här var min poäng i analysen - att investerare generellt inte vet att flera av patienterna har fått andra läkemedel utöver Sunitinib och Pazopanib och Gertz är ytterligare ett exempel på det. Därför blir det alltså lite svårt att härleda överlevnad till ilixadencel som gavs initialt i studien innan nefrektomi när alltså många av patienterna fått flera linjers terapi efteråt.

      Per januari 2016 hade två patienter fått Axitinib, om några fler patienter fått det idag är oklart. De Sousa, Karlsson-Parra alt. Suenaert kan säkerligen bekräfta det jag skriver.

      Radera
    2. Tack för svar, finns det dokument eller annat som visar att även Axitinib givits? Det är ju en ganska anmärkningsvärd uppgift i så fall att det inte redovisas.

      Radera
    3. Finns såklart dokumenterat från studiematerialet, men huruvida det är publikt vet jag inte. Personligen har jag det bara dokumenterat ifrån mailkorrespondens med forne VD.

      Radera
  5. Sunitinib och Pazopanib har ungefär samma effekt (men precis som du skriver har Pazapanib mildare biverkningar). K-M kuvorna för de två TKI hämmarna är i stort sett identiska.

    Så jag tycker inte att studien är riktigt så spretig som du skriver i din konklusion.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker inte att studien är spretig p.g.a. att både Sunitinib och Pazopanib har använts. Enda jag vill förmedla är att man ska vara försiktig med att dra slutsatser gällande överlevnaden.

      Radera
  6. Jag utgick från att endast Sunitinib och Pazopanib givits (ICI räknar jag inte eftersom det gavs strax innan pat avled och ganska många månader efter mOS).
    Om nu t.ex. två pat fått Axitinib vill man gärna veta vem och när i studien och även varför det inte redovisats.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bolaget skriver i sin slide i presentationer typ "start of TKI" och säger samtidigt att patienterna startat behandling med Sunitinib (n=3) samt Pazopanib (n=3). De väljer dock att utelämna att vissa patienter fått Axitinib.

      Tror att dom som fått Axitinib är patienter som tidigare behandlats med förstahandsalternativet Sunitinib alt. Pazopanib men som slutat svara på behandlingen.

      Radera
  7. Hej, jag är Nira Efter att ha varit i förhållande med Anderson i flera år, slöt han upp med mig, jag gjorde allt för att få honom tillbaka men allt var förgäves, jag ville ha honom tillbaka så mycket på grund av den kärlek jag har till honom, Jag bad honom med allt, jag gav löften men han vägrade. Jag förklarade mitt problem för min vän och hon föreslog att jag hellre skulle kontakta en trollformel som skulle kunna hjälpa mig att trolla för att få tillbaka honom men jag är den typen som aldrig trodde på trollformel, jag hade inget annat val än att prova det, jag mailade trollformeln och han sa till mig att det inte var något problem att allt kommer att vara okej före tre dagar, att mitt ex kommer att återvända till mig före tre dagar, han kastade trollformeln och överraskande den andra dagen var klockan 16.00. Mitt ex ringde mig, jag blev så förvånad, jag svarade på samtalet och allt han sa var att han var så ledsen för allt som hände att han ville att jag skulle återvända till honom, att han älskar mig så mycket. Jag var så glad och gick till honom, det var så vi började leva tillsammans lyckligt igen. Sedan dess har jag lovat att alla jag känner som har ett relationsproblem, jag skulle vara till hjälp för en sådan person genom att hänvisa honom eller henne till den enda riktiga och kraftfulla trollformeln som hjälpte mig med mitt eget problem. e-post: babawalewiseman01@gmail.com du kan skicka e-post till honom om du behöver hans hjälp i ditt förhållande eller något annat ärende.
    1) Love Spells
    2) Förlorade kärleksformer
    3) Skilsmässor
    4) Äktenskapstavlar
    5) Bindande stavning.
    6) Breakup Spells
    7) Förvisa en tidigare älskare
    8.) Du vill bli befordrad på ditt kontor
    9) vill tillfredsställa din älskare
    10) bot för någon av de sjukdomar som du lider av
    Kontakta den här stora mannen om du har några problem för en hållbar lösning
    via babawalewiseman01@gmail.com Whatsapp +2348136951551 Viber +2348136951551

    SvaraRadera