måndag 31 december 2018

Summering 2018

Börsåret 2018 ligger nu i backspegeln och det har varit ett volatilt år för undertecknad. Året har kantats av en hel del tur men faktiskt även en del otur med dålig tajming. Året slutar en bra bit från ATH men dock på +36 % (likvida medel inräknat) vilket jag är mycket nöjd med. Under nästan hela året har jag legat med rejäl kassa, ser jag därför till investerat kapital är resultatet upp närmare tresiffrigt för året.

Under fjolåret och även i år har jag fått mycket inspiration från bloggkollegor (se blogglistan) vilket skapat ett intresse till att även blicka utanför Sveriges gränser. Tidigt under året valde jag dock att sälja av nästan alla mina utländska innehav p.g.a. villaköp (som tyvärr uteblev). Tyvärr tappade kronan sen rejält mot övriga valutor vilket gjorde mig mindre sugen på att köpa tillbaks mina gamla utländska innehav. Istället har det varit tre svenska biotech-/medtechbolag som utgjort basen i portföljen (se nedan).




Bildresultat för wilson therapeutics
Wilson Therapeutics ägdes nästan från IPO. Wilson var ett så ovanligt bolag som ett biotechbolag nästan utan konkurrenter och där det redan fanns data från ca 500 personer. Potentialen var stor till en relativt låg risk men trots detta verkade bolaget vara ointressant för marknaden och värderingen var låg. Analysarbetet gjordes redan under 2016 vilket mynnade ut i en stor position och även en publik analys (länk: pdf-ikonen nedan). Tyvärr låg jag inte kvar med full position när budet kom vilket gjorde det hela bitterljuvt. Aktien stod i 100 kr vid början på året för att sedan avnoteras på 232 kr.
W3Schools




Upptäckte Sedana Medical något sent då aktien redan gått från 20 kr till 40 kr. Jag var dock inte klar med analysarbetet och därmed uteblev köp. När en första investering väl gjordes hade aktien gått upp till hela 60 kr. Några dagar efter det kom besked om stopp i studien och aktien rasade ner till 40 kr där jag tackade marknaden och fyrdubblade upp mitt innehav. Sedering inom intensivvård var ett helt nytt område för mig och precis som i fallet med Wilson Therapeutics tog det mycket tid innan jag var klar med analysarbetet. Analysarbetet renderade även i en publik analys (länk: pdf-ikonen nedan). Aktien stod i 38 kr vid början på året för att i skrivande stund stå i 78 kr.
W3Schools





Oncopeptides har ägts från och till sedan IPO. Bolaget har av dessa tre varit det svåraste att analysera då det, utöver att det är biotech, finns en mycket komplex konkurrensbild att ta hänsyn till. Mycket tid har lagts till analysarbete och det har hittills renderat i två publika analyser (länk: pdf-ikonerna nedan). Aktien stod i 79 kr i början på året för att i skrivande stund stå i 131 kr,
W3Schools W3Schools




Vid första anblick kan det verka vårdslöst med så få innehav som dessutom är i högriskbranscher. Sett till mina totala tillgångar så har de enskilda innehavens storlek oftast varit relativt begränsat. Risknivån har alltså hållits kontrollerad just för att det mesta av mitt kapital legat utanför marknaden. Det går faktiskt att argumentera för att jag har haft en lägre totalrisk än en vanlig fullinvesterad i.o.m. att stora delar av kapitalet legat utanför marknaden och därmed undgått systemrisken.

En av anledningarna till att portföljen gått bra tror jag är att ovan tre nämnda innehav varit "icke-heta aktier" när grundpositionen togs. Så om jag får ge ett tips, i sann Lynch-anda, så är det att försöka att göra er egen analys och undvika så kallade "heta aktier" (sådana aktier som alla snackar om).

När jag nu blickar framåt kommer jag även fortsättningsvis att vara mycket selektiv med vad jag tar en större position i. Marknaden känns svårare än på mycket länge och jag tror nyckeln här är att inte stressa in i något nytt utan att låta case:en komma till en. Under hela 2018 hittade jag endast ett nytt case (Sedana Medical) som jag tog en större position i. Förhoppningsvis dyker det upp ytterligare något spännande under 2019, om inte så är det okej det också.

Önskar alla lycka till under 2019!



(Sköter även övriga familjemedlemmars portföljer. Dessa är väldiversifierade och ses generellt över kvartalsvis. Portföljerna är upp 28% resp. 31% för året.)







2 kommentarer:

  1. Jag tycker att din analys från Oncoptides är lite av ett analytiskt mästerverk och ger ett bra perspektiv på hur mycket jobb som ligger balom dina investeringar.

    Blev ärligt talat lite förvånad att min egen komplimang i det inlägget var tydligare. Jag gissar på att du nog har koll på vilken typ av auktoriteter som brukar skriva den typen av analyser men det kändes ändå lite torrt och kort när jag läste den i efterhand. Blir fundersam på om du skrivit om din analysmetodik i ett annat inlägg där jag kommenterat mer ingående?

    I korthet kan man säga att jag tycker det är sjukt kul att följa dina analyser. Jag har alltid gjort bedömningen att det är för mycket slump i läkemedelsutveckling för att jag ska satsa på sektorn. Ska någon motbevisa mig krävs det enormt mycket arbete men med tanke på nuvarande utfall känns det som du har rätt goda möjligheter (jag har ett väldigt Bayesisk perspektiv på sannolikhet så frekvensare får ursäkta).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för de fina orden, uppskattas mycket.

      Jag har egentligen inte berört min analysmetodik alls här på bloggen mer än ett inlägg kring vilka kriterier som "måste" vara uppfyllda för att jag ens ska kunna bli intresserad av ett biotech-/medtechbolag.

      Vi har ju båda kommenterat på varandras bloggar så kan hända att du tänker på någon konversation som vi haft på din blogg?

      Som du säkert vet så säger jag inte helt emot dina tankar heller när det gäller biotech. Tror egentligen att vi faktiskt är ganska eniga om mycket gällande biotech, bara det att vi skiljer oss åt på några få punkter som gör att jag investerar där och inte du.

      Radera