söndag 25 februari 2018

Finansyoutube del 1 - Baissarnas prediktioner

Ligger för tillfället med en mycket hög andel likvid då kapital i närtid potentiellt behövs på annat håll.

Har dessutom ett 30-tal bolag på min bevakningslista som jag vill äga där aktiepriset är det enda som felar. Därför är incitamenten till att leta fler nya bolag tillfälligt låg. Istället för att presentera något nytt spännande bolag passar jag därför på att utnyttja bloggen till att presentera ett antal investerare som just nu är relativt negativa till börsen.

Investerare med en negativ syn är ingenting nytt och har i princip alltid funnits på börsen. Själv har jag absolut ingen aning om vart börsen tar vägen, däremot tror jag att det är nyttigt för alla att höra pessimisternas marknadssyn speciellt för dem som är "nya" på börsen och ännu inte upplevt något stort ras.

Första klippet är egentligen inget baisseklipp utan är Ray Dalios modell över hur den ekonomiska apparaten fungerar. Klippet illustrerar på ett enkelt och underhållande sätt hur den ekonomiska apparaten, som vi alla lever i, fungerar.



Andra klippet är från Peter Schiffs färska föreläsning från Cambridge där han uttrycker sin kritik till det amerikanska systemet. Han påpekar att enda anledningen till att en krasch har dröjt är att amerikanska folket fick ny tilltro i.o.m. Trump vilket försköt den oundvikliga stora korrektionen som komma skall.

Schiff är dessutom en stark förespråkare av att investera i guld och har även ett bolag som tillhandahåller handel med guld som valuta.



Tredje klippet är med Jim Rogers som förutspår att den största kraschen i vår livstid lurar runt hörnet. Han är så baisse amerikansk ekonomi att han flyttat till Asien med sina barn och ser till att barnen lär sig mandarin då Kina förväntas ta över världen.



Fjärde klippet är ett kortare mer sansat klipp med Ray Dalio men där han poängterar att man bör vara försiktig framöver.



Femte klippet är med Carl Icahn och har två år på nacken. Klippet känns dock fullt aktuellt och Icahn för fram intressanta tankar om framtiden.



Jag har just nu inte så mycket val och måste ligga utanför börsen med en stor andel av portföljen då pengar kan behöva användas i närtid. Men även om så inte vore fallet är jag tveksam om jag just nu hade vågat vara fullinvesterad även fast jag vet att många investerare förespråkar att det är time in the market som gäller.

4 kommentarer:

  1. Konstaterar att Altium-kursen är 20 AUD och A2 Milk rusat till nästan 12 AUD.

    SvaraRadera
  2. Jupp stämmer, de har gått som rena raketerna! Bolagen har dock P/E 61 resp. P/E 63. Sådana multiplar är nästan omöjliga att förutspå att bolagen ska få.

    SvaraRadera
  3. Har lyssnat på klippen men har så svårt för att veta när man i så fall ska gå ur marknaden - och när man ska gå in igen. På något sätt är det mycket enklare att fokusera på bolag än på cykler och makro.

    Samtidigt... man kan ju verkligen ångra att man inte lyssnade tillräckligt noga på det som kommer fram i inlägget. Minns att jag hörde några dysterkvistar på våren 2008, men då agerade jag inte. Inte nu heller, på gott och ont!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tror du gör rätt i att inte agera. Time in the market är nog det viktigaste, sålänge som man kan motstå att sälja på botten när alla domedagsrubriker figurerar i all media.

      Tackar för kommentar

      Radera