söndag 29 april 2018

Wilson Theraputics +400% på 1,5 år - Hur hittar man nästa biotechvinnare?



Aktie: Wilson Therapeutics
Ticker: WTX
Notering: Stockholmsbörsen
Market Cap: 6,5 miljarder SEK
Kurs vid analysstart: 46 SEK
Slutkurs vid sälj: 231 SEK

Wilson Therapeutics (WT) är en sällsynt framgång bland svenska noterade biotechbolag. Sagan ser ut att få ett lyckligt slut med ett bra bud från världens mest kända särläkemedelsföretag, amerikanska Alexion som erbjuder 232 kr per aktie vilket motsvarar en uppgång på 400 % sedan noteringen under våren 2016.


Hur hittar man då sådana här bolag i ett tidigt skede?


För det första krävs det att du har någon form av grund att stå på för att kunna förstå biotech och hur läkemedelsbranschen fungerar. Därefter krävs det att du går igenom många biotechbolag och har mindset att hellre fälla än att fri. Har du lyckats pricka in ett biotechbolag som gått flera hundra procent utan att du innan tackat nej till åtminstone tio andra så har du sannolikhet endast haft tur.


Nedan beskriver jag hur jag gick tillväga för att hitta WT och presenterar kortfattat några viktiga punkter att kika på innan en investering. 

Jag befann mig på Redeyes Småbolagsdag på Sheraton hotel i juni 2016. I den största presentationssalen var det alltid fullt och där fick endast de mest hajpade bolagen presentera. Jag valde istället att mestadels lyssna på presentationer från de mindre hajpade bolagen som fick nöja sig med att vara i de två mindre salarna. I den allra minsta salen fann jag Jonas Hansson som är VD på WT och som fått möjlighet att under 20 minuter presentera bolaget. Inne i salen var det väldigt tomt och jag vill minnas att vi endast var ett femtontal åhörare. Efter presentationen blev jag intresserad och WT var ett av få bolagen från Småbolagsdagen som jag vill fördjupa mig i.

Väl hemma började jag med en snabbanalys och WT uppfyllde många av mina krav. Nedanstående checkboxar är önskvärda/nödvändiga för att jag ska vilja investera i ett biotechbolag:
  • Vara i sen klinisk fas (relevant klinisk data)
  • Bra ledning & styrelse
  • Välkända ägare
  • Särläkemedelskandidat
  • Få konkurrenter
  • Flera insiderköp, gärna av andra än VD och styrelseordförande
  • Inga eller få insiderförsäljningar
  • Välfylld kassa
  • Kartlagd verkningsmekanism av bolagets huvudkandidat

Om bolaget i fråga kommer igenom ovanstående checkboxar är det värt att gå vidare och fördjupa analysen. I fallet med WT började jag med att läsa på om Wilsons sjukdom och beställde därför följande två böcker.
  • Wilson's Disease av George Brewer (1912 kr hos adlibris)
  • Wilson's Disease: Causes, Tests and Treatment Options av Rena et al (213 kr hos adlibris)
Den första boken var den viktigaste då Brewer är den forskare/läkare som varit med och testat WTs substans i gamla Wilson-patienter. Böckerna kompletterades med ett tiotal vetenskapliga artiklar för att få ytterligare bredd i mina kunskaper kring Wilsons sjukdom. Efter att ha lagt ett par arbetsveckor på böckerna och artiklarna hade jag nu skapat mig en hel A4 med kritiska frågor som jag skickade till WT. Bolaget återkom efter ett par dagar med bra svar och förklaringar på samtliga av dessa och jag kände mig nöjd med svaren.

Nu hade jag fått en bra bild av bolaget, sjukdomen och bolagets läkemedelskandidaten. Nästa steg var att försöka värdera bolagets framtida kassaflöden. Ett fel som många analytiker gör, enligt mig, är att de i sin DCF-modell räknar utifrån de uppgifter som de fått av bolaget i fråga. Jag väljer oftast att gå en annan väg och i detta fallet köpte jag en marknadsanalys av Wilsons sjukdom från Koncept Analytics (800 USD) som har en komplett genomgång av Wilson's sjukdoms samt konkurrenslandskapet. Koncept Analytics hade även en prognos för hur marknaden utvecklas fram till 2020.

Ovanstående djupanalys har hittills kostat mig flera veckors hårt arbete och ett femsiffrigt belopp.

Därför är det nu extra viktigt att stanna upp här och säkerställa att man inte drabbats av konfirmeringsbias!

Känner du inte till detta kognitiva fenomen så är det av yttersta vikt att förstå och vara medveten om detta för att bli en bra investerare.

Min djupanalys resulterade i att jag även skrev en analys av bolaget som publicerades publik på min gamla hemsida. Djupanalysen av Wilson Therapeutics är en av de mer omfattande jag gjort och kika gärna in den genom att klicka på pdf symbolen nedan.




Kontentan gällande biotechinvesteringar är att; såvida du inte är villig att göra hästgörat med att verkligen djupanalysera bolaget är det klokast att helt avstå från att investera på området. Om du mot förmodan gör en ordentligt djup analys och vill investera så gör det med begränsat kapital. Du kan ha gjort en exceptionellt bra analys men bolaget kan fortfarande misslyckas i sin studie vilket troligtvis resulterar i ett stort haveri av aktiekursen.

Om du väl valt att investera i ett biotechbolag så gift dig inte med aktien utan var helt känslokall och var inte rädd för att sälja den ifall det behövs.

Lycka till därute med era investeringar! 




Detta är endast en förenklad och kort guide till hur jag ofta jobbar med analys av biotechbolag. Guiden ska inte ses som vägledning inom biotech då jag främst avråder till investeringar på området. Dock finns det oupptäckta guldkorn och det är det som lockar mig.



8 kommentarer:

  1. Imponerad av din analys! Biotech är verkligen svårt och det är riktigt lätt att gå vilse. Det här bolaget tilltalar mig också.

    Vem vet, jag kanske tar rygg med någon liten post vid tillfälle, eller med sambons miniportfölj :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Och stort grattis såklart, till en riktigt bra affär!

      Radera
    2. Tack för kommentarerna,

      Tror inte det finns så mycket mer att hämta i Wilson i.o.m. att det ligger bud på bolaget. Kan såklart hända att det kommer någon som budar över alt. att budet dras tillbaks. Då kan det såklart bli intressant att agera. :-)

      Radera
    3. Behöver du tips på spännande bolag till sambons portfölj så DMa mig på twitter så ska jag ösa tips till dig med "förhoppningsbolag". Bolag som du själv förmodligen inte skulle föra in i din portfölj ens med tång ;-)

      Radera
  2. Hej och tack för en mycket bra aktieblogg.
    Jag tänkte på dina krav som måste uppfyllas innan du gör en investering i biotech. Uppfyller inte Pledpharma och Saniona dom kraven? Är det några bolag du har koll på?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej,

      Har kikat på båda dessa bolag det var dock några år sen. Pledpharma hade då lite svag klinisk data vilket gjorde att jag avstod. Saniona gillade jag aldrig, deras huvudprodukt då, behövde kombineras med annat preparat (betablokerare?) för att hålla nere pulsen. Jag avstod helt enkelt och fördjupade mig aldrig nämnvärt i något av dem.

      Radera
    2. Hej! Tack för att du tog dig tid att svara. Det stämmer att Sanionas huvudprodukt Tesofensine kompinera med någon slags betablokerare. Jag valde efter den senate nedgången att köpa en liten post. Jag noterade att du hade aktier i Hansa Medical tidigare, får man fråga vad som gjorde att du sålde? Jag har själv ett innehav där och tycker att allt pekar på att dom kommer nå marknaden med den starka data dom har. Vore intressant att höra vad som gjorde att du ändrade dig.

      Radera
    3. Det var flera olika anledningar men huvudanledningen var att bolaget blev övervärderat enligt mig. Hade gått upp över 500% sedan jag började analysera bolaget och jag var nöjd där och valde att investera i Wilson istället där jag såg större uppsida.

      Sen störde jag mig mycket på bolagets dåliga IR vilket också var en bidragande orsak till att jag sålde.

      Jag tror dessutom att IgM antikroppar av HLA-typ behöver elimineras innan operation vilket begränsar IdeS potential.

      Radera